mandag den 3. marts 2014

Dyrk dine egne grøntsager

Ja, det er faktisk ikke så svært endda. Jeg begyndte at dyrke mine egne grøntsager og urter sidste forår - så er jeg selv stadig lidt ny i "gamet".
Hvis du går med overvejelser om at dyrker noget selv, så kan jeg kun sige - Do it!

Det bedste er, du behøver ikke at have en have eller et drivhus til formålet - hvis du har en teresse, altan, gårdsplads eller måske endda en dejlig lun vindueskarm, så kan du dyrke rigtig mange spændende planter. 

Jeg har selv sået peber, rødløg og forskellige krydderurter allerede nu - det gjorde jeg faktisk i februar, men fortvivl ikke - du kan nå det endnu! De fleste planter skal såes mellem februar og maj, der plejer at stå bagpå frøpakkerne hvornår de forskellige frø skal såes og ellers kan du altid gå ind på Havenyt og finde en masse informationer. 

Der er masser af fordele ved at dyrke selv. Jeg køber frø hos Frøbutikken, de har et godt og økologisk udvalg, der er mange frø i hver pakke - så hvis du har frø til overs, så opbevar dem tørt og mørkt, så har du frø til næste år også. Hvis du er rigtig sej, kan du pille og tørre frøene fra de tomater, agurker, peberfrugter osv, som du køber i supermarkedet og bruge dem (det skal dog helst være økologisk eller dansk). 
Du kan gå ud i haven og plukke dine egne grøntsager, det spare du masser af penge ved + det smager altså bare meget bedre :-) 

Jeg dyrker selv: Peberfrugter, rødløg, tomater, kartofler, agurker, krydderurter, radiser, spinat, morgenfrue, ærter, forårsløg og sikkert en masse andet jeg har glemt at skrive ned. 

Tjek nettet for informationer omkring dyrkning af grøntsager, hvordan og hvorledes - eller spørg også gerne mig. Der er også masser af gruppe på Facebook, det er simpelthen så hyggeligt. 
Alle mine dejlige frø.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar